Ihon Hyvinvointi – osa 1

Julkaistu 27.09.2016

Ihon hyvinvointi on hyvin laaja käsite ja siihen vaikuttaa monet asiat. Kerromme nyt kolmiosaisessa postauksessa siitä, mitkä meidän mielestämme ovat tärkeipiä seikkoja ihonhoidossa ja sen kokonaisvaltaisessa hyvinvoinnissa.

Aloitetaan ravinnosta ja sen tärkeydestä ihon kannalta.

Kauneus tulee sisältä päin. Ihon hyvinvointiin ei riitä pelkkä kosteusvoiteen levitys. Kiinnittämällä huomiota oikeanlaiseen ruokavalioon, tarjoat myös ihollesi tien hyvinvointiin.

blogikuva-hedelma

Ensinnäkin, muistathan syödä kokonaisvaltaisesti. Ihosi kiittää terveellisistä ja säännöllisistä ruokailutottumuksista. Monipuolinen ruoka, tuoreet vihannekset, hedelmät ja marjat sekä kokojyväviljatuotteet, rasvainen kala, pähkinät, siemenet ovat kaikki hyvän ihonhoidon perusta.

Antioksidantit. Kaikilla vitamiineilla ja hivenaineilla on vaikutusta ihon kuntoon. Antioksidantit, A-, C- ja E-vitamiinit, auttavat vähentämään auringon, ilmansaasteiden ja muiden ulkoisten ärsykkeiden aiheuttamaa haittaa iholle tuhoamalla ihosoluja vahingoittavia vapaita radikaaleja.

A-vitamiinin on tutkimustenkin mukaan osoitettu olevan merkittävä tekijä ihon hyvinvoinnille. Turvallisimmin A-vitamiinia saat nauttimalla karotenoideja, A-vitamiinin esiasteita, sisältäviä ruokia, kuten porkkanaa, vihreitä kasviksia, tomaattia, paprikaa, kurpitsaa ja meloneja. Muistathan, että myös meidän Environ – kasvohoitosarjan kotihoitovoiteet sisältävät juurikin A-vitamiinia.

blogikuva-vitamiini
Käytämme itse Solgarin A-vitamiinilisää. Sitä saa mm. Life – myymälöistä.

C-vitamiini on tehokas antioksidantti ja välttämätön ihon kollageenin muodostuksessa. C-vitamiinipitoiset hedelmät ja vihannekset päivittäisessä ruokavaliossa ovat terveydelle muutenkin hyväksi. Appelsiinit, greippi, papaijat, mansikat, kiivit, melonit sekä parsa- ja kukkakaalit sisältävät C-vitamiinia runsaasti.

E-vitamiini hoitaa ihoa ja suojaa sitä ennenaikaiselta vanhenemiselta. E-vitamiinipitoisia ruokia ovat kasviöljyt, pähkinät, siemenet, oliivit, pinaatti ja parsa.

Hivenaineista sinkillä on merkittävä rooli ihon terveydelle. Sitä tarvitaan kollageenin muodostuksessa, A-vitamiinin toiminnan tukena ja iho-ongelmissa, kuten aknessa, ruusufinnin hoidossa ja psoriaasissa.

Seleeni on tärkeä antioksidantti, joka auttaa estämään ihon ennenaikaista vanhenemista.

B-vitamiinit. Vesiliukoiset B-vitamiinit vaikuttavat ihon kuntoon monin tavoin. B2-vitamiinin puute voi aiheuttaa sekaiholle tyypillisiä kuivia, hilseileviä ja rasvaisia kohtia ihoon. Myös suupielien halkeilu voi johtua B2-vitamiinin liian vähäisestä saannista.

B6-vitamiinin puute aiheuttaa rasvaisen, tulehtuneen ihon tyypillisimmin nenän, kulmakarvojen ja hiusrajan tienoille. B2-vitamiinin lisäksi myös B6-vitamiinin puute voi aiheuttaa suupielien halkeamia.

Hyvät rasvat. Sydän- ja nivelystävälliset omega-3-rasvahapot ovat myös ihoystävällisiä. Tutkimustenkin mukaan omega-3-rasvoista voi olla apua auringon aiheuttamien haittojen ehkäisyssä.

Hyviä rasvoja saat runsaasti esimerkiksi kalasta, pellavansiemenistä, pähkinöistä ja avokadosta. Huonoja rasvoja saadaan sen sijaan pika- ja einesruoista ja eläinrasvoista.

blogikuva-vesi

Riittävä veden juonti. Tätä ei varmasti koskaan voi painottaa liikaa, sillä veden juonti on todella tärkeää ihon hyvinvoinnin kannalta. Vettä tulisi juoda päivittäin ainakin n. 2 litraa. Vesi puhdistaa, aktivoi aineenvaihduntaa ja lisää ihon elastisuutta.

Jatketaan seuraavassa osassa siitä, miten liikunta, lepo ja muut elämäntavat vaikuttavat ihon hyvinvointiin!

Yhteistyössä:
Kukkakauppa Floranna

Vastaa

Sinun täytyy kirjautua sisään kommentoidaksesi.